Wat iedereen zou moeten weten over de rol en invloed van communicatie op betrokkenheid en bevlogenheid van het personeel.

Boos was hij, wellicht ook teleurgesteld. Zojuist had de directeur zijn personeel met een licht dwingend karakter op de hoogte gesteld dat hij a.s. zondag een ‘verplichte’ teambuilding organiseerde. Boos was hij, omdat het personeel massaal reageerde niet aanwezig te kunnen zijn. Zij zetten en masse de hakken in het zand. Hij reageerde woest met de mededeling dat wanneer zondag niet aan zijn verwachtingen werd voldaan hij ook in de toekomst niets meer zou ondernemen om het personeel te pleasen.

In mijn vorige nieuwsbrief beschreef ik 7 oorzaken die van invloed zijn op betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Goals marketing beschrijft in een whitepaper gepubliceerd in maart 2014 dat er één cruciaal element is – de smeerolie – die alle invloedfactoren met elkaar verbindt: communicatie!

Communicatie als kritische succesfactor.

Communicatie met als doel mensen en organisaties met elkaar te verbinden door onbekendheid, onduidelijkheid en onzekerheid weg te nemen. En de dialoog te faciliteren tussen werkgever, leidinggevende en medewerker. En dat is niet gemakkelijk. Goed communiceren is namelijk een vak.

Management belangrijke bottleneck.

Leidinggevenden besteden maar liefst een derde tot twee derde van hun tijd aan interactie en informatieuitwisseling en zijn daarmee van enorme betekenis in de vorming van het culturele en communicatieklimaat van hun organisatie. Helaas gaat dat niet altijd goed. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat (een gebrek aan) feedback en communicatie door leidinggevenden een van de grootste obstakels voor medewerkersbetrokkenheid vormt.

Uit een onderzoek van Effectory uit 2013 komen de onderstaande resultaten:

  • 46,8% van de medewerkers geeft aan niet door de organisatie op de hoogte te worden gehouden van ontwikkelingen en veranderingen die de organisatie raken.
  • 37,9% van de ondervraagden geeft aan dat leidinggevenden belangrijke zaken die spelen niet met hen delen.
  • 35,5% van de medewerkers zegt niet op de hoogte te zijn van de doelen van de organisatie.

Heb jij als manager ook het idee dat jouw communicatie minder effectief is dan jij zou willen? Heb jij ook wel eens het gevoel dat je niet begrepen wordt? Terwijl je het allemaal toch zo goed bedoelt. Ontdek nu, snel en gemakkelijk de voordelen van efficiënte en effectieve communicatie en bel of mail direct met Hugo Lumens via 06 – 835 966 14 of info@hugolumens.nl.

Hugo Lumens is onderscheidend in de markt door een unieke combinatie van Judo en DISC profiel analyse gekoppeld aan een persoonlijke coachsessie. Judo wordt ingezet als middel om mensen lichamelijk te laten voelen wat het resultaat is van meeveren of tegenwerken. Door deze fysieke beleving te verbinden met de theoretische kennis van het DISC-model ontstaat een ‘Leven Lang Leereffect’. het DISC model biedt de mogelijkheid om uzelf, medewerkers, collega’s, partner en klanten beter te begrijpen. De kracht van deze unieke combinatie van DISC én trainingsoefeningen gebaseerd op de Judofilosofie heeft een positieve uitwerking op de effectieve communicatie en geeft een sterke impuls aan het nemen van verantwoordelijkheid.

ju-do-it-linkedin