Wat iedereen zou moeten weten over de rol en invloed van communicatie op betrokkenheid en bevlogenheid van het personeel.

Boos was hij, wellicht ook teleurgesteld. Zojuist had de directeur zijn personeel met een licht dwingend karakter op de hoogte gesteld dat hij a.s. zondag een ‘verplichte’ teambuilding organiseerde. Boos was hij, omdat het personeel massaal reageerde niet aanwezig te kunnen zijn. Zij zetten en masse de hakken in het zand. Hij reageerde woest met de mededeling dat wanneer zondag niet aan zijn verwachtingen werd voldaan hij ook in de toekomst niets meer zou ondernemen om het personeel te pleasen.

In mijn vorige nieuwsbrief beschreef ik 7 oorzaken die van invloed zijn op betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. Goals marketing beschrijft in een whitepaper gepubliceerd in maart 2014 dat er één cruciaal element is – de smeerolie – die alle invloedfactoren met elkaar verbindt: communicatie!

Communicatie als kritische succesfactor.

Communicatie met als doel mensen en organisaties met elkaar te verbinden door onbekendheid, onduidelijkheid en onzekerheid weg te nemen. En de dialoog te faciliteren tussen werkgever, leidinggevende en medewerker. En dat is niet gemakkelijk. Goed communiceren is namelijk een vak.

Management belangrijke bottleneck.

Leidinggevenden besteden maar liefst een derde tot twee derde van hun tijd aan interactie en informatieuitwisseling en zijn daarmee van enorme betekenis in de vorming van het culturele en communicatieklimaat van hun organisatie. Helaas gaat dat niet altijd goed. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat (een gebrek aan) feedback en communicatie door leidinggevenden een van de grootste obstakels voor medewerkersbetrokkenheid vormt.

Uit een onderzoek van Effectory uit 2013 komen de onderstaande resultaten:

  • 46,8% van de medewerkers geeft aan niet door de organisatie op de hoogte te worden gehouden van ontwikkelingen en veranderingen die de organisatie raken.
  • 37,9% van de ondervraagden geeft aan dat leidinggevenden belangrijke zaken die spelen niet met hen delen.
  • 35,5% van de medewerkers zegt niet op de hoogte te zijn van de doelen van de organisatie.

Heb jij als manager ook het idee dat jouw communicatie minder effectief is dan jij zou willen? Heb jij ook wel eens het gevoel dat je niet begrepen wordt? Terwijl je het allemaal toch zo goed bedoelt. Ontdek nu, snel en gemakkelijk de voordelen van efficiënte en effectieve communicatie en bel of mail direct met Hugo Lumens via 06 – 835 966 14 of info@hugolumens.nl.

Hugo Lumens is onderscheidend in de markt door een unieke combinatie van Judo en DISC profiel analyse gekoppeld aan een persoonlijke coachsessie. Judo wordt ingezet als middel om mensen lichamelijk te laten voelen wat het resultaat is van meeveren of tegenwerken. Door deze fysieke beleving te verbinden met de theoretische kennis van het DISC-model ontstaat een ‘Leven Lang Leereffect’. het DISC model biedt de mogelijkheid om uzelf, medewerkers, collega’s, partner en klanten beter te begrijpen. De kracht van deze unieke combinatie van DISC én trainingsoefeningen gebaseerd op de Judofilosofie heeft een positieve uitwerking op de effectieve communicatie en geeft een sterke impuls aan het nemen van verantwoordelijkheid.

ju-do-it-linkedin

Het verjaardagsfeest en DISC profielanalyse.

We kennen het allemaal wel, je komt op een verjaardag en je weet van te voren al wie het hoogste woord heeft. Het type Emiel Ratelband, die alleen zichzelf hoort praten en niet luistert naar de ander. Zo zit gegarandeerd ook je neef erbij die alleen zijn ‘eigen’ waarheid kent, deze iedereen probeert op te dringen en niet luistert of openstaat voor de mening van jou of iemand anders in het gezelschap. Uiteraard zit er ook altijd die vriendelijke tante, die zeer geïnteresseerd is in je weekend, je ouders of hoe jij je voelt. Tenslotte is de buurjongen natuurlijk aanwezig. Je weet wel die jongen die een beetje voorzichtig is, alles en iedereen eerst analyseert voordat hij weloverwogen een reactie geeft.

Hoe ga jij om met deze persoonlijkheden, die je uiteraard niet alleen op die verjaardag tegenkomt maar ook op je werk, het verenigingsleven en binnen je gezin. Hoe acteer jij in bovengenoemde situatie? Word je stil of ga je juist meer praten? Ga je je verdedigen ten opzichte van je neef? Of vertoon je vluchtgedrag en ontwijk je juist een gesprek met hem? Probeer je je buurjongen te overtuigen dat het zo’n vaart niet zal lopen?

Allemaal mogelijke strategieën om toch een leuke dag te hebben. De vraag is of deze strategieën het beoogde resultaat opleveren. DISC profielanalyse leert ons anderen te behandelen zoals zij behandeld willen worden en niet zoals wij zelf behandeld willen worden. Dit brengt mij tot de basis van Judo. Door je maximaal te verplaatsen in de ander en letterlijk te voelen of die ander duwt of trekt kun jij met zo min mogelijk inspanning een optimaal resultaat behalen. Deze basis is de grondslag die deelnemers laat ervaren hoe efficiënt om te gaan met weerstand en verandering.

Het DISC model brengt voorkeursgedrag en -communicatie in kaart. Hiermee kun je je eigen voorkeuren in verschillende omgevingen in beeld brengen en ook die van anderen. Hierdoor begrijp je (beter) wat jezelf en anderen motiveert, waarom jij en anderen bepaalde keuzes maken en voorkeuren hebben. Door je te verplaatsen in de voorkeursstijl van je gesprekspartner ontstaat wederzijds begrip. Verhoog je tempo eens bij het type Emiel Ratelband en creëer een gezellige en vriendelijke omgeving. Vraag eens aan je neef naar de voordelen van voorgenomen ideeën en wat deze opleveren. Luister eens naar je buurjongen en ga in op de details. En creëer voor je tante een vriendelijke sfeer, toon oprechte interesse in haar als persoon.

disc_kaartje_benader_de_anderstan-page1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DISC profielanalyses worden ingezet bij; individuele coaching, persoonlijke ontwikkeling, werving en selectie, team- en organisatieontwikkeling. 

DISC meet door middel van een assessment diverse aspecten. Dit resulteert in vier hoofdstijlen:
D    Hoe u omgaat met problemen en uitdagingen.
   Hoe u anderen beweegt en overhaalt tot uw standpunt.
S    Hoe u omgaat met veranderingen in uw omgeving.
C    Hoe u omgaat met regels, details en procedures.

In ieder mens zien we in meer of mindere mate de vier basisstijlen terug. Vaak hanteren we in verschillende contexten verschillende stijlen.

Wil jij meer weten over DISC, neem dan gerust contact op via
info@hugolumens.nl of 06-83596614

Judo en klachtenafhandeling

nieuwsbriefBegin jaren 90 kocht ik een prachtige geluidsinstallatie. Voor de jongere lezers: dit is een combinatie van radio, cd-speler, cassetterecorder en platenspeler. Eigenlijk zoiets als een ouderwetse ‘spotify’ met vier verschillende geluidsbronnen. Toen ik mijn trots thuis had geïnstalleerd en het toestel op stand-by zette kwam de cd-lade naar buiten. Aangezien dit niet de bedoeling was ging ik met de complete set terug naar de winkel. Ze namen het systeem in ontvangst en vertelden dat ze het zouden opsturen naar de leverancier om na te laten kijken. Zes weken later kon ik mijn nieuwe aanwinst weer ophalen. Thuis gekomen herhaalde ik de procedure en installeerde mijn prachtige combinatie. Echter, je raadt het al, toen ik het systeem uitzette kwam de cd-lade weer naar buiten. Zes lange weken ter reparatie en het euvel was niet verholpen? Je zult begrijpen dat ik niet blij was met deze ervaring. ‘Oh, ja meneer, de eerste keer blazen we het systeem altijd alleen een beetje schoon!’ vertelde de winkelier. SORRY? ‘Ja, we nemen het opnieuw in behandeling en over zes weken kunt u het toestel weer ophalen!’

Ik dacht het niet!!
Vervolgens ontstond er een twistgesprek over de levertijd en wiens verantwoordelijkheid het was, de winkelier of de leverancier van de installatie. Na veel redetwisten werd het mankement uiteindelijk binnen 2 weken verholpen. Je snapt denk ik wel dat dit verhaal geen goede reclame voor de betreffende winkel is geweest.

Op welke manier neem jij verantwoordelijkheid wanneer iemand een klacht heeft? En hoe doe je dat?

Tip 1: Ga nooit in discussie met de klant, of ga alleen in discussie met klanten die je kwijt wilt!
Tip 2: ‘Meeveren om te winnen’ zoals in judo gebruikelijk is, is ook hier van toepassing. Helpen is fouten durven toe te geven en ze snel herstellen. Dat levert tevreden klanten en uiteindelijk ambassadeurs op.

Meeveren doe je door je te verplaatsen in de klant en dat kan weer verschillen van persoon tot persoon. Behandel de klant zoals hij behandeld wil worden, niet zoals jij behandeld wil worden. Om te ontdekken hoe je het beste met de klant om kunt gaan, zou je kunnen achterhalen welke gedrag en-communicatiestijl de ander heeft. Daar zijn verschillende tools voor, één ervan heet DISC. Hiermee wordt je eigen voorkeursgedrag en dat van anderen in verschillende omgevingen inzichtelijk.

Wil jij meer info over DISC of wil jij meteen een gedragsanalyse? Hugo Lumens Interactiemanagement is hiervoor gecertificeerd. Bel met 06-835 966 14 of mail naar info@hugolumens.nl voor een afspraak. Ik maak graag tijd vrij om onder het genot van een kopje koffie of thee te kijken hoe ik je verder kan helpen.

 

JudoCom; resultaatgerichte communicatie in een conflictsituatie.

Hoe ga jij om met veiligheid in een conflictsituatie?

4

‘In het bijzijn van de overige medewerkers werd Jacqueline uitgefoeterd door haar directeur. Zij was degene die het artikel had geproduceerd waarover zojuist bij de directie was geklaagd’. Het gevolg was dat de overige medewerkers in de periode erna bang waren om fouten te maken. En ja, je raad het al, mensen die bang zijn om fouten te maken, maken juist fouten.

Bij het aanleren van judo staat veiligheid hoog in het vaandel. Judo lijkt een individuele sport maar de deelnemers hebben elkaar nodig om hun gezamenlijke doel te realiseren. Als voorbeeld valt te denken aan geleerde vaardigheden die aan het publiek of jury worden gedemonstreerd. Wederzijds respect is de basis voor deze eigenschap die diep geworteld ligt in de judosport. Het hogere doel van Judo is niet voor niets ‘algemeen welzijn’.

Hoe herken je tijdens een conflict of de veiligheid op het spel staat? Het is een soort sociale EHBO. Als je let op het moment dat een gesprek een ongezonde wending neemt, kun je snel reageren. Let hierbij op lichamelijke signalen, emoties en gedrag. De meeste mensen reageren op deze omstandigheden door te vechten of te vluchten. JudoCom leert om de veiligheid te allen tijde te herstellen. Wees allereerst nieuwsgierig, niet bang of boos. Vertrouw zijn of haar intenties en zoek naar een gemeenschappelijk doel dat dermate motiverend is dat de ander bereid zal zijn naar jou te luisteren. Ook hier is net als bij judo wederzijds respect een randvoorwaarde voor de voortzetting van de dialoog. Om discussies en conflicten te vermijden moet je je overtuigingen aan de kant zetten. Stel je open voor de mogelijkheid dat er misschien, heel misschien, nog een andere optie is, een optie waar iedereen zich in kan vinden.

Wil je meer weten over hoe je de veilheid in conflictsituaties hersteld of een gemeenschappelijk doel kunt formuleren? Neem dan contact op met Hugo op 06-83596614 of stuur een mailtje naar info@hugolumens.nl.

JudoCom; in 6 stappen van conflictsituatie naar resultaatgerichte communicatie

1. Verbinden
2. Veiligheid.
3. Verantwoordelijkheid
4. Vertrouwen
5. Verplaatsen in de ander
6. Verder helpen

JudoCom, dé elegante manier van communiceren!

Twintig maanden balanceerde Arjan Erkel tussen leven en dood tijdens zijn ontvoering in de Russische deelrepubliek Dagestan. In zijn indrukwekkende boek ‘ontvoerd’ beschrijft de cultureel antropoloog zijn overlevingsstrategie: ‘Ik zoek contact. Ooit heb ik ergens gelezen dat je tijdens een ontvoering zo snel mogelijk goed contact moet proberen te krijgen met je ontvoerders. Je moet een relatie opbouwen, zodat het voor hen moeilijk wordt je te vermoorden.

De grondgedachte van Judo is gebaseerd op dezelfde filosofie die Arjan Erkel gebruikte tijdens dit hachelijke avontuur. Judo maakt gebruik van het principe ‘Meegeven om te overwinnen’. Dit grondbeginsel staat aan de basis van ‘Woordelijk Judo’.

Judo begint met contact maken, elkaar vastpakken, verbinden, gefocust op het doel dat je wilt bereiken. Dat is tevens de eerste stap van ‘Woordelijk Judo’. Verbinden met de ander, luisteren zonder te oordelen. Gefocust op dat wat je werkelijk wil, vanuit de juiste motieven, geconcentreerd, wat er ook gebeurt.

Met ‘Woordelijk Judo’ help ik mensen zich op een elegante manier te verdedigen tegen verbale aanvallen waardoor ze geen tijd meer verspillen aan het oplossen van misverstanden. Het resultaat is dat mensen effectiever werken aan hun relaties, hogere productiviteit en grotere betrokkenheid creëren én beter samenwerken om gezamenlijke doelen te realiseren.

Met elkaar in gesprek gaan is altijd een optie, ongeacht de omstandigheden. Vraag je wel steeds af wat je gezamenlijke doelstelling is, wat wil ik echt voor mezelf, wat wil ik echt voor de ander én wat wil ik echt voor de relatie? Stel jezelf ook de vraag hoe jij je zou gedragen als je dit resultaat echt wil bereiken? Pas daarbij op voor valkuilen als: altijd willen winnen, wraak zoeken en buiten schot willen blijven.

Woordelijk Judo bestaat uit een kapstok van 6V’s:

  1. Verbinden
  2. Veiligheid
  3. Verantwoordelijkheid
  4. Vertrouwen
  5. Verplaatsen in de ander
  6. Verder helpen

Wil jij meer weten over ‘Woordelijk Judo’ vraag dan een gratis gesprek aan via info@hugolumens.nl , bel met 06-83596614 of lees meer in de volgende nieuwsbrief.

2365d570-2550-42f0-aead-3458f7ba90d0

Van stress naar bevlogenheid.

Is stress ook in uw organisatie een terugkerend probleem? Hebben medewerkers een te ebook van frustratie naar bevlogenheidhoge werkdruk? Wacht niet tot het te laat is. Stress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. Dit is voor zowel werkgevers als werknemers een explosief probleem.

Bijna iedere organisatie heeft te maken met stress op het werk. Maar liefst 33% van het werk gerelateerde ziekteverzuim wordt veroorzaakt door stress. Van de Nederlandse werknemers zegt 40% vaak tot altijd, heel veel werk te hebben, 36% noemt het werk zelfs hectisch.
In 2013 waren er van de 266 ziekmeldingen per 100.000 werknemers, 96 het gevolg van ‘psychosociale arbeidsbelasting’. De geschatte kosten van arbeidsverzuim door stress bedragen jaarlijks 4 miljard euro. Werkstress kan leiden tot psychische en fysieke klachten. Het is van belang om snel in te grijpen, want verzuim dat eruit voort kan komen, duurt gemiddeld langer dan verzuim door andere oorzaken. Hugo Lumens Interactiemanagement helpt jou en je medewerkers in zes duidelijke stappen van stress naar bevlogenheid.

  • Ontspannen door bewegen en mediteren.

  • Ontdekken van drijfveren.

  • Opsporen van belemmeringen.

  • Ontwikkelen van (nieuwe) overtuigingen.

  • Onderhouden van sociale netwerk.

  • Oefenen, oefenen, oefenen.

Wil je meer weten? download dan nu mijn e-Book.

‘Bevlogenheid is een positieve, op gevoel gebaseerde toestand van opperste voldoening die gekenmerkt wordt door vitaliteit, toewijding en absorptie. Vitaliteit wordt op zijn beurt gekenmerkt door bruisen van energie, zich sterk en fit voelen, lang en onvermoeibaar met werken door kunnen gaan en beschikken over grote mentale veerkracht en doorzettingsvermogen. Toewijding heeft betrekking op een sterke betrokkenheid bij het werk; het werk wordt als nuttig en zinvol ervaren, is inspirerend en uitdagend, en roept gevoelens van trots en enthousiasme op. Absorptie ten slotte, heeft betrekking op het op een plezierige wijze helemaal opgaan in het werk, er als het ware mee versmelten waardoor de tijd stil lijkt te staan en het moeilijk is om er zich los van te maken’. (Schaufeli & Bakker 2001)

download (1)

Judo en Management

5 Judotips voor managers die direct concurrentievoordeel opleveren.

Wat kunnen managers leren van Judo?

1.         Neem initiatief:
Als je een wedstrijd speelt en je doet zelf niets maar het initiatief overlaat aan de concurrent zal deze je ter zijner tijd verslaan.  Als de tegenstander vindingrijk, pro-actief en innovatief is, zal hij altijd over je heen lopen.

2.         Gebruik strategie:
Als je geen strijdplan hebt zal de concurrent jou vloeren. Je hebt immers geen idee wat je gaat doen en hoe. Het is belangrijk om een strategie te bedenken en deze toe te passen. Doe waar je goed in bent, bedenk hoe je dit doet en waarom! Hou je aan die strategie en wijk er niet van af.

3.         Maak ‘echte’ aanvallen:
Wanneer een aanval niet ‘echt’ is maar alleen om te ‘proberen’ wordt je gegarandeerd over genomen en beland je zelf op je rug. Wees overtuigend in je optreden en sta voor 200% achter je product. De klant merkt meteen wanneer je niet gelooft in je eigen kracht.

4.         Gebruik uitstekende techniek en zorg dat je fit bent:
Het maakt nogal verschil of je beschikt over een sublieme judo techniek ondersteund met een fit en sterk lichaam of niet.  Een slechte techniek is bijna niet te compenseren met kracht of snelheid. Ook jouw product moet voldoen aan de gewenste kwaliteitseisen. Medewerkers die zowel fysiek als geestelijk voldoende arbeidsfit zijn zullen beter presteren en minder ziek zijn.

5.         Focus:
Angst is een slechte raadgever. Als je bang bent om te verliezen zul je ook verliezen. Je bent afgeleid en je tegenstander ruikt als het ware bloed. In het oosten noemt men dit verschijnsel ‘Muga-Mushin’. Letterlijk wil dit zeggen dat je geest niet is bevangen door emoties en gedachten maar open staat voor alles wat op zijn pad komt. In het westen is dit het beste te vertalen als ‘flow’. Volledig gefocust, volledig opgaan in datgene wat je doet.

Welke tips herken jij in onderstaand filmpje?

judo en management

In 6 stappen afrekenen met stress voor leidinggevenden

Hugo Lumens Interactiemanagement helpt leidinggevenden van frustratie naar bevlogenheid, zodat ze niet meer worstelen met stress en ze kunnen doen waar ze goed in zijn, namelijk leidinggeven.

Wat is Stress?

Mensen hebben stress nodig om te leren. Zonder een gezonde dosis stress hadden wij nooit leren, lopen, fietsen of zwemmen. Meer lezen