Mijn eerste eBook is uit!

Afrekenen met stress voor leidinggevenden.
In 6 stappen van frustratie naar Bevlogenheid.

Met gepaste trots kan ik jullie vertellen dat ik mijn eerste eBook heb geschreven.
Onderstaand zien jullie uit welke stappen dit eBook bestaat en vandaag deel ik graag met je hoe het allemaal begon.

  • Ontspannen door bewegen en mediteren.ebook van frustratie naar bevlogenheid
  • Ontdekken van drijfveren.
  • Opsporen van belemmeringen.
  • Ontwikkelen van (nieuwe) overtuigingen.
  • Onderhouden van sociale netwerk.
  • Oefenen, oefenen, oefenen.

klik hier om het boek te downloaden

 Hoe het allemaal begon.

Maastricht 1991.

Van de ene op de andere dag werd ik gepromoveerd tot vestigingsleider in onze nieuw te openen winkel in Maastricht. Een prachtige uitdaging leek mij. Vol vertrouwen ging ik aan de slag in ‘mijn’ bedrijf. Al snel groeide de omzet en moesten er mensen bij. In eerste instantie kwam de toenmalige directeur mij hoogstpersoonlijk ondersteunen. Stropdas af en aan de bak. De vestiging groeide en groeide totdat we op het hoogtepunt met 8 mensen werkzaam waren en regelmatig meer omzet draaiden dan de hoofdvestiging in Sittard. Met Afbeelding1het vele personeel groeide voor mij de uitdaging over de communicatie met het personeel en de directie. Elke dag opnieuw uitleggen wat ik wilde was niet echt mijn ding. Waar ik naar zocht was een blijvende oplossing die werkt voor de toekomst. Ik volgde verschillende trainingen en workshops maar niets hielp.

Op een dag las ik in dagblad ‘de Limburger’ dat in Mechelen, het uiterste puntje van Zuid-Limburg een boekpresentatie plaatsvond met als titel: ‘gratis maar niet voor niets’. Als rechtgeaarde Nederland trok de titel mij naar Mechelen waar ik zomaar, nieuwsgierig als ik was,  plaatsnam op de eerste rij. Dit bleek later nogal gênant omdat deze plekken gereserveerd waren voor de genodigden.

De schrijver van het boek was Ed Verhoeff †. Zijn filosofie ging over ‘Energiek leiderschap in de praktijk’. Alles wat op ons pad komt krijgen we gratis, maar niet voor niets. We krijgen het om van te leren.

Ed keek op een mensgerichte manier naar leidinggeven, relaties en (management) problemen.

Het leven is in zijn ogen één grote spiegel. Zoals jij anderen behandeld zo wordt jij behandeld. Er is zelfs een spreekwoord met dit thema: ‘Wie goed doet, goed ontmoet’.

Uitgangspunt in deze filosofie is dat je alleen jezelf kunt veranderen! Door het stellen van open vragen kun je anderen ertoe bewegen zelf na te denken en tot actie over te gaan. Dit was de sleutel.

Afbeelding2Eind jaren 1990 kregen mijn vrouw en ik twee fantastische kinderen en ik besloot de theorie van Ed op hen toe te passen. Nadat beiden op ongeveer 4-5 jarige leeftijd een snoepje hadden gegeten legden  ze allebei het papiertje op tafel. Nu was het mijn beurt. Eerst een  gesloten vraag om het resultaat te zien. “kunnen jullie het papiertje in de prullenbak gooien”? Het antwoord laat zich raden: “nee”. Oeps. Zelf schuld, foute vraag, niet ergeren of ‘vechten’, zelf opruimen.

Dag 2. Zelfde scenario, andere vraag. “dag mannen, ik zie hier een papiertje liggen wat zouden jullie ermee kunnen doen?” “Ik weet het pap, in de  prullenbak gooien”. Ze stonden op en het was geregeld. Wauw!

Geen stress, geen ruzies, geen frustraties, dit is wat ik wil.

Wat toen volgde was oefenen, oefenen en oefenen.

Voor je ligt het resultaat van dit oefenen.