5 tips voor het effectief omgaan met complimenten en schouderklopjes

Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat de baas de productiviteit van medewerkers kan opkrikken. Dit artikel stond woensdag 4 januari in de Limburger. Mooi artikel en velen waren het met de onderzoeker eens. Ook op L1 was dit item het gesprek van de dag. Maar hoe doe je dat nu, een compliment geven. In mijn workshops gebruik ik hiervoor het acroniem ‘ECHT’.

E xpliciet
C ompromisloos
H artelijk
T ijdig

  1. Het compliment moet expliciet zijn, d.w.z. duidelijk. Ik kreeg onderstaand compliment toen ik een nieuwe blouse aan had. ‘Die blouse staat je niet lelijk’.. ….. Tja, uiteraard goed bedoelt, maar niet echt duidelijk. Beter is: ‘Hugo, je hebt een mooie blouse aan’.
  2. Wanneer je een compliment geeft moet dat compromisloos zijn. Sommige mensen geven een compliment en verwachten van de ander ook een compliment terug. Geef dat  schouderklopje eens onvoorwaardelijk, gewoon omdat de ander iets goed doet, er leuk uitziet, jou geholpen heeft of om welke reden dan ook.
  3. Een compliment moet hartelijk zijn. Dat zit hem ook in de uitspraak en zelfs je non-verbale uitstraling. Ga niet om te oefenen complimenten uitdelen waar je niet achter staat.
  4. Geef het compliment op het tijdstip dat het hoort en niet bv. een dag later. Zeg dat je vriend(in) een leuk kapsel heeft als hij of zij terug komt van de kapper en zeg niet, ‘goh, ben je naar de kapper geweest?’

Vier punten, Hugo hoor ik je zeggen, terwijl in de titel van dit blog toch echt staat dat er 5 tips zijn voor het omgaan met complimenten. Klopt. Tip 5 heeft te maken met het ontvangen van complimenten. Ook dat is een hele kunst. Wanneer wij een compliment krijgen zijn we er heer en meester in om dit compliment meteen af te breken. ‘O dat valt wel mee, was in de uitverkoop’ is zo’n dooddoener bij het ontvangen van complimenten. We kunnen het goed met z’n allen, dat  bagatelliseren van welgemeende complimenten. Wie ontvangt een compliment als bovenstaand met bv. ‘dank je wel, ik ben er zelf ook heel erg blij mee’.